Saturday, December 27, 2008

HMY FC Vs HJ RAMLAN FAMILY

Perlawanan pada 26 Disember 2008 antara HMY FC dan Tim Keluarga Hj Ramlan merupakan penutup tirai aktiviti tahunan bolasepak HMY FC. Game ini juga kali pertama merekodkan tiga insiden yang luarbiasa, apa nah? Setelah HMY FC bermain hampir 5 tahun, Zaim buat kali pertama datang paling awal. Dan kedua? Azri memakai full kit, lengkap dengan shin guard, hensem juga dih di padang ah, baru ia macam pemain bola banar, wow, amazing kamu bedua. Ketiga? For the first time Abang really berbangga dengan semua adalah keseragaman semua pemain dengan mengenakan semua stukin putih, baru ia namanya disiplin, sesuai dengan reputasi HMY FC sebagai sebuah tim yang disiplin dan kuat.

Walaupun pada awalnya tim yang sepatutnya turun menentang HMY FC adalah TEMD, sebuah tim yang dianggotai oleh pemain-pemain yang berpengalaman seperti Osman Apong, tim keluarga HR tidak menghampakan HMY FC dengan pameran permainan yang baik. Namun, pendekatan HMY FC kepada perlawanan pada malam tersebut masih sama, profesional, disiplin, teratur, relak dan ‘ruthlessly efficient’. Tim Hj Ramlan memulakan perlawanan dengan kawalan bola dan drible yang baik tetapi ternyata ketahanan fizikal atau fitness pemain-pemain HMY FC jelas membezakan jurang antara dua tim ini. Setelah letih dalam usaha untuk mengawal larian-larian deras dan ‘incisive’ daripada Zaim, Boi Panjang (BJ) dan Haziq, akhirnya, pertahanan tim lawan bolos hasil daripada jaringan BJ, Fadil, Zaim, Haziq, Azri dan Boi. Gol tercantik pada malam tersebut jatuh kepada jaringan daripada tendangan percuma yang dibuat oleh Boi. Perlawanan separuh masa pertama 6-0.

Separuh masa kedua menurunkan Kiman dan Acoi. Kemudian setelah cukup dalam sesi memanaskan badan, Cjan turun menggantikan Zaim, Bulu menggantikan Abang, Nasjan mengganti Master G, Muksid mengganti Yamin. Pada awal 5-10 minit, HMY FC masih dapat bermain dengan baik. Ternyata prestasi Bulu dan Cjan tidak menghampakan terutama Bulu yang baru turun daripada kapal terbang. Apa yang mungkin menjadi teguran adalah tahap fitness beberapa orang pemain HMY FC yang muda terutama Achoi, mungkin disebabkan oleh letih, kurang menjalani sesi memanaskan badan dan gementar. Namun teguran ini diharap akan dijadikan sandaran kepada Achoi untuk berusaha dengan lebih gigih untuk naik ke tahap yang lebih tinggi setanding dengan preatasi membanggakan yang ditunjukkan oleh Master G. Setelah bermain 3 perlawanan sebagai RB first teamer HMY FC, Master G jelas nampak lebih yakin, fit, bermotivasi dan faham tatacara asas bermain sebagai full back, syabas.

Buletin terakhir ini juga akan menilai prestasi beberapa orang pemain muda HMY FC. Ini adalah titik pertama penyerapan pemain-pemain muda HMY FC seperti Master G, Achoi, Nasjan dan Muksid. Jika diberi markah, pertama adalah Master G, kedua, Nasjan, sama markah adalah Muksid dan Achoi. Kenapa Nasjan second? Hunger for more action, good attitude, willing to learn dan fitness not so bad. Ganya, Nasjan perlu membesarkan tubuh badan, bermain dengan lebih terkawal, jangan gelojoh dan perlu berlatih menendang dengan betul, tetapi actually quite ok pada malam atu, syabas Nasjan. Achoi, fitness perlu ditingkatkan, tugas bertahan sangat baik, ‘heads up’ selalu dan jangan kurang bersuara, kamu sebenarnya pandai main, good ball control, good defensif attibutes tetapi your fitness is letting you down. Next time, before any game, cuba jogging 3 hari berturut-turut dulu, Insya Allah ok tu. And please Achoi, jangan macam angin, kalau rasa kan main baru tah turun ke padang, football dalam seminggu dua kali sahaja, its untuk kesihatan, give more reasonable time for it, Abang not asking much, only maybe 2 hours dalam 2 kali tani main every week, sikit saja. Muksid terlalu banyak komplain kepada pengadil, so, ‘shut up’ sekali sekala, belajar daripada kesilapan, tetapi sebenarnya baik dan sesuai bermain di bahagian tengah. Saranan Abang adalah KURANGKAN BERAT BADAN!!! Jangan disamakan dengan Bang Boi, Yamin, Cjan, durang walaupun heavy duty tapi fit, quick, ada technical ability dan bermain berpandukan kepada pengalaman dan intelligence. Sebenarnya, aset utama Muksid adalah penggunaan kaki kiri yang dominan, jika tahun depan kamu mampu mengurangkan berat badan, fitter dan mempercepatkan pergerakan badan, Abang pasti akan memberi lebih banyak peluang bermain untuk kamu. Scoreline 6-0, Hip Hip Hooray!

OK, masa yang ditunggu-tunggu, pemilihan MOM adalah… BOI PANJANG. Reason: Made incisive runs, rajin, penggunaan larian deras dengan betul, direct, bermain untuk tim dan bukan siuk sendiri dan mengambil balik bola jika terlepas, then scored walaupun banyak inda mengambil peluang dengan baik. Satu saja, kurangkan stepover, ia ta membuat kamu letih, play direct, one two dan masuk into space. SYABAS.

No comments: